Wspomnienia z Zielonej Szkoły

W dniach od 20-23 czerwca uczniowie obecnej kl. III b wraz z wychowawcą p. Małgorzatą Zawadzką i rodzicami p. Marią Kutwin oraz p. Grzegorzem Sabudą spędzili fantastyczny czas na Zielonej Szkole w miejscowości Jodłówka Tuchowska, położonej na terenie Parku Krajobrazowego Pasma Brzanki.  Dla wszystkich uczniów była to niesamowita przygoda, ale także sprawdzian z samodzielności i pierwsze rozstanie z rodzicami. Bogata oferta zajęć i wycieczek nie pozwoliła na chwile nudy, a wspaniała pogoda zachęcała do spędzania jak największej ilości czasu na świeżym powietrzu. Już pierwszego dnia po obiedzie pojechaliśmy do prywatnego obserwatorium astronomicznego im. Królowej Jadwigi w Rzepienniku Biskupim, gdzie pani Magdalena Wszołek (właścicielka obserwatorium) wyjaśniała nam w tajemnice kosmosu. Mogliśmy popatrzeć przez teleskop, wejść do kopuły i oglądać antenę służącą do rejestrowania radiowych sygnałów z kosmosu oraz wieże satelitarne. W drodze powrotnej dużą frajdę sprawiło nam zbieranie jagód. Na drugi dzień pojechaliśmy na wycieczkę do Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego w Bóbrce, gdzie poznaliśmy historię powstania lampy naftowej. Oglądaliśmy dawne maszyny i urządzenia do wydobywania i przetwarzania ropy naftowej. Następnie w miejscowości Żarnowiec podziwialiśmy dworek, w którym mieszkała i pisała książki, również dla dzieci Maria Konopnicka. Kolejnym punktem naszej wyprawy było miasteczko Biecz, gdzie kilka stuleci temu funkcjonowała szkoła katów. W Bieczu zwiedziliśmy muzeum aptekarstwa oraz basztę katowską ze starymi sprzętami. Potem siedząc przy fontannie na rynku chłodziliśmy się pysznymi lodami. Zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do Jodłówki, by po kolacji spotkać się na wieczorku integracyjnym przy muzyce, zabawach i grillu. Następnego dnia wybraliśmy się do bacówki na Brzance. Brzanka jest najwyższym wzniesieniem znajdującym się na terenie Pogórza Ciężkowickiego. Z wieży widokowej mogliśmy podziwiać przepiękne widoki. Podobno, przy odpowiedniej pogodzie można dostrzec stąd Tatry! Po obiedzie, popołudnie spędziliśmy w Rzepienniku Suchym, gdzie braliśmy udział w warsztatach pieczenia prawdziwego wiejskiego chleba. Wyrabianie ciasta rękami, nie okazało się wcale takie łatwe. Każdy z nas miał możliwość tego doświadczyć. Uwieńczeniem naszej pracy było upieczenie sześć wielkich bochnów pachnącego chleba! Bardzo interesującym miejscem w Rzepienniku, które odwiedziliśmy była izba regionalna „Zapiecek”, po której oprowadzała nas p. Ania Bugno. Poznaliśmy tam historię różnych sprzętów i narzędzi, których dzisiaj się już nie używa i podziwialiśmy stroje regionalne Pogórzan.  W ostatnim dniu naszego pobytu gościliśmy w gospodarstwie agroturystycznym „Pod skałką”, w którym podczas warsztatów wikliniarskich próbowaliśmy naszych sił. W drodze powrotnej do Zakopanego widzieliśmy ogromne głazy w skamieniałym miasteczku w Ciężkowicach. Na koniec naszego pobytu jeszcze zwiedziliśmy muzeum pszczelarstwa w Stróżach, gdzie mogliśmy poznać życie pszczół, wykonać świecę z wosku oraz skosztować pysznego miodu. Do domów przywieźliśmy plecaki pełne pamiątek i cudownych wspomnień. Te uchwycone obiektywem zachowujemy na pamiątkę w naszej internetowej galerii.